tisdag 4 september 2012

Lingonglass med maränger

Veckorna bara går och recepten jag vill hinna lägga in på bloggen blir bara fler. Lika bra att sätta igång?!
Sommaren har bjudit på mycket gott. Både här hemma i vårt egna kök, men även i Italien och hemma hos nära och kära.
Häromdagen var jag i Huddinge centrum. På torget där säljer de lingon för 35 kronor kilot. Som hittat eller hur?!
Jag älskar lingonglass och speciellt när det är maränger i. Tur hade jag då att vi hade maränger kvar här hemma. Recept på maränger hittar ni självklart här på bloggen. Klicka bara på länken nedan eller sök i sökfältet på höger sida. 

http://systerdessert.blogspot.se/2012/06/enkla-maranger.html

Lingonglass med maränger
200 g färska lingon
1dl strösocker
2 ägg
3 dl grädde
1 dl mjölk
15 medelstora maränger

Blanda lingon och sockret i en kastrull och småkoka i fem minuter. Låt svalna. Vispa grädden lätt och blanda ner de och mjölken i lingonen. Häll i glassmaskinen och följ instruktionerna för din glassmaskinen. När glassen är klar smular du ner marängerna i glassen och låter maskinen fördela dem i glassen. Servera! Mums. 

 

2 kommentarer:

  1. Hur mycket mjölk ska det vara i?

    SvaraRadera
  2. Oj, såg nu att jag glömt skriva det. Jag brukar köra på 1 dl standardmjölk. Lycka till!

    SvaraRadera