måndag 24 september 2012

Amerikanska pannkakor

Jag har ju redan ett recept på amerikanska pannkakor här på bloggen, men i helgen experimenterade jag lite med receptet. Allt började med att vi hade mindre mängd mjölk hemma än vad jag innan hade trott. Nu när vi flyttat till hus så har vi ingen matbutik precis här utanför, som vi hade när vi bodde i Älvsjö. Jag fick helt enkelt ta och exprimentera och gott blev det så då får receptet hamna här. Lite av en regel jag har. Blir det gott så får du kära blogg ta hand om receptet.

Amerikanska pannkakor (5 personer)

5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
4 msk socker
2 ägg
5 dl mjölk
2 dl grädde
4 msk smör

Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och blanda det med ägg och mjölk. Blanda väl. Blanda sedan allt försiktigt. Stek sedan 10cm i diameter breda pannkakor i smör. Servera med grädde, lönnsirap eller sylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar