söndag 3 juni 2012

Laktosfria vetebullar

Innan Max och Kristoffer blev sjuka handlade jag till lördagens middag. Laura, som bland annat skulle komma på middagen, är laktosintolerant så jag hade handlat en massa laktosfria produkter. När middagen ställdes in på grund av sjukdom visste jag inte vad jag skulle göra med allt så då bakade vi bullar här hemma. Och gissa om mina sjuklingar var nöjda. Max som totalvägrat äta hela dagen glufsade i sig tre bullar på en gång. Det är sånt man får göra när man är sjuk fastän man bara är två år.


Laktosfria vetebullar
150 g laktosfritt smör
50 g jäst
5 dl laktosfri mjölk
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk kardemumma
1 dl socker
12 dl vetemjöl


Smält smöret och blanda det med mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en hushållsassistent och Rör ut jästen med lite degspad. Häll sedan i resten av mjölksmör blandningen. Tillsätt salt, socker och kardemumma och de mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Låt maskinen arbete i 12 minuter och låt degen sedan få vila i 1 timme. Ta ut degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i två och kavla sedan ut en del i taget. Kavla ut dem till En avlång kaka 15x25 och bred Ut rikligt med smör. Strö över vaniljsocker ock kanel och rulla sedan ihop från långsidan och skär i bitar, 3 cm tjocka. Ca 16 bitar per rulle. Gör likadant med den andra degbiten. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Pensla med ett uppvispat ägg och garnera med pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 8 minuter. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar