tisdag 14 februari 2012

Teriyakifisk med nudelwok

Det här med att bestämma vad som ska ätas under veckorna är jobbigare än man kan tro. Jag har alltid varit nöjd med variationen som mina föräldrar har haft under min uppväxt men förstod aldrig då att det är så jobbigt att få en variation vecka efter vecka.

Jag vet att jag inte är ensam med detta problem och hoppas därför att jag kan inspirera er och komma med bra och nyttiga middagstips. Samklig måltid!



Teriyakifisk med nudelwok (4 personer)
400 g torsk- eller sejfilé
Salt
3 msk teriyakimarinad
1 tsk sambal oelek


Nudlar
100 g durum vete nudlar
1 purjolök
200 g vitkål
3 morötter (200 g)
2 msk majsolja
3 msk teriyakimarinad
4 msk vatten
1 tsk sambal oelek
Salt


Skölj, torka och salta fiskfilén. Lägg dem i en ugnssäker form. Blanda teriyaki och sambal oelek och häll över filéerna. Vänd dem så att marinaden fördela runt om fisken. Sätt ugnen på 200grader. Koka upp vatten till nudlarna. Skölj och strimla purjolöken och vitkålen, skala och skiva morötterna tunt. Koka nudlarna enligt förpackningen. Häll av i durkslag. Sätt fisken i ugnen i ca 10 minuter. Hetta under tiden upp en wokpanna med olja. Fräs purjolök, vitkål och morotsslantar tills grönsaker mjuknat. Tillsätt de avrunna nudlarna, teriyakimarinaden, vatten och sambal. Smaka av med salt. Hetta upp och servera genast med fisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar