onsdag 25 januari 2012

Cupcakes med marängglasyr

Födelsedagarna regnar ner här hemma och den 25 januari var det min tur. Jag hade själv fått välja menyn för kvällen, som jag även tillgagade då Kristoffer kom hem senare än jag, och då blev det fiskgrytan/soppan som jag älskar.

http://systerdessert.blogspot.com/2011/10/fisksoppa-med-egengjord-aioli.html

Till efterrätt gjorde jag cupcakes med en snabbgjord marängglasyr. Dock misslyckades jag med att få den fluffig. Förmodligen fick jag med lite äggula. Aja, gott blev det i alla fall. Bättre lycka nästa gång!


Cupcakes (12 stycken)

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulverr och salt och vänd  försiktigt ner  det i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt svalna.


Marängglasyr
6 äggvitor
8,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker


Blanda ingredinserna i en rostfri bunke och lägg den i (en kastrull med kokande vatten) vattenbad. Rör till sockerkristallerna här smält och vispa sedan hårt till en fluffig maräng. Marängen ska uppnå ca 65 grader. Ta bort marängen från vattenbadet och fortsätt vispa till en ordentlig maräng och tills den svalnat. Spritsa på marängen på cupcaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar