måndag 3 oktober 2011

Macarons med jordgubbsfyllning.

Även jag måste ju testa vad det här är. Macarons. Sötsaken som alla har pratat om så länge, men som lilla jag aldrig har smakat eller bakat.

Skönt känns det att jag lyckades första gången. Jag har läst om så många som har misslyckats och kämpat med dem flera gånger. Nu har jag testat att baka och jag har provsmakat dem. De var okej, en sockerchock. Framtiden får visa om jag bakar dem igen. Kristoffer smaskade i sig flera stycken efter träningen så det kan väl hända.

Macarons med jordgubbsfyllning
120 g äggvitor, uppdelat i 2 x 60 g
35 g socker
150 g finmald mandel
150 g florsocker

Sockerlag
150 g socker + 50 g vatten

Röd karamellfärg

Blanda finmalen mandel med florsocker i en matberedare.
Dela upp äggvitorna i två skålar. 60 g i varje. Vispa äggvitan (sats 1) till ett mjukt skum och tillsätt 35 g socker tills det blir en tjock maräng. Ca 10 minuter. 
Under tiden kokar du upp vattnet och sockret tills sockerlagen mäter 118 grader. Det tar bara någon minut. Mät med en termometer för exakt grad. 
Tillsätt sockerlagen i sats 1 i en tunn stråle under låg hastighet. Vispa sedan på höghastighet tills det svalnat helt och du har en blank maräng. 10-15 minuter.
Blanda den återstående äggvitan tillsammans med mandel/florsockret och karamellfärg. Ska inte vispas alls. Vänd sedan försiktigt ner i marängsmeten. Blanda lätt.
Fyll en spritspåse försedd med en enkel tyll med blandningen och spritsa ut macarons i önskad storlek. Låt dem vila i 30 minuter på plåten innan de gräddas i ugnen på 160 grader i 13-20 minuter. Mina blir klara på 16 minuter. Kontrollerna att de är klara efter 13 minuter genom att lite försiktigt lyfta en macaron. Den ska släppa lätt från bakplåtspappret. Förläng med 2 minuter i taget vid behov.

Jordgubbsfyllning
2 msk flytande smör
2 msk jordgubbsssylt
Florsocker till krämen blir fast

3 kommentarer:

  1. Första gången? Oj, vad duktigt att få dem så snygga på en gång! De ser toppengoda ut! Jo, de är lite av en sockerbomb, det är nog därför jag tycker SÅ mycket om dem ;)

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, man måste lyckas ibland :)

    De blev ännu godare när de fick stå en liten stund med fyllningen.

    SvaraRadera