tisdag 20 september 2011

Blåbärsglass med vitchoklad

Blåbärsglass på färska blåbär låter väl gott? Det tyckte i alla fall jag häromdagen och gjorde då en blåbärsglass med vit choklad i. Den blev riktigt god om man bortser ifrån misstaget snurriga jag gjorde som la glassen i kylskåpet istället för frysen när den var klar. Tre timmar senare insåg jag mitt misstag och flyttade över den till frysen. Glassen tappade det där luftiga, som gör att den blir lite mer krämig, men den smakade helt okej ändå. Jag får helt enkelt göra om glassen så jag kan få uppleva en riktigt god blåbärsglass.

Här har ni i alla fall receptet.


Blåbärsglass med vit choklad
200 g färska blåbär
3 dl vispgrädde
3 äggulor
1 tsk vaniljsocker
5 msk florsocker
100 g vit choklad






Vispa ägg, vaniljsocker och florsocker. Rör ner blåbären men vispa inte sönder dem utan rör om lite försikitgt. Riv chokladen och blanda in den i smeten. Vispa grädden och rör även ner den. Kör smeten i glassmaskinen i 35-40 minuter. Lägg i frysen om ni inte äter den direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar