onsdag 10 augusti 2011

Italiensk kokosglass

Mmmmmm...gott! Ikväll blev glassen såååå god. Jag hoppades att jag skulle blanda ihop något som skulle kunna likna den vi äter i Italien. Jag lyckades bättre än vad jag någonsin hade vågat hoppas på.

Snälla ni som har en glassmaskin. Ni måste testa detta recept. Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna.

Felet jag gjorde igår, som ledde till för mjuk glass, var att jag hade för få ägg i smeten.



Italiensk kokosglass
4 äggulor
1 dl socker
2,25 dl kokosgrädde (ca 20% fett)
0,5dl grädde


2dl grädde
2 dl riven kokos




Blanda äggulor med sockret i en kastrull. Vispa väl. Värm till 37 grader och häll i kokosgrädde och vanliga grädden (0,5dl) (lite i taget). Värm upp till 37 grader (ungefär) under ständig omrörning. Låt svalna och ställ i kylskåp minst en timme.


Vispa grädden (2dl) och blanda den med kokos. Rör ner i glassmeten och blanda väl. Häll sedan ner i glassmaskinen och låt den arbeta i ca 30 minuter. Vola!


5 kommentarer:

  1. Åh vad gott med kokosglass - det är så exotiskt på något vis, väldigt Italien som du skriver ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, precis! Jag ska helt klart göra denna glass igen och igen och igen...

    SvaraRadera
  3. Var köper du din kokosgrädde? eller gör du den själv?

    SvaraRadera
  4. Jag hittade den på Coop. Det är inte alltid den finns tyvärr. Testa med kokosmjölk med hög fetthalt annars, 18g finns. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Bloggen verkar inte vara igång, men jag vill ändå tacka åtminstone 1000 gånger för alla härliga recept! Ska börja med denna kokosglass, det är det bästa recept jag hittat, och så blir det maränger på vitorna.
    Bounty cupcakes låter otroligt gott för en som gillar kokos, men kalorierna!! Svårt att st :-)å emot förstås,,, :-)

    SvaraRadera