fredag 19 augusti 2011

Fryst citroncheesecake

Kvällens gäster fick smaka på en syrlig citroncheesecake. Kakan har min mamma gjort flera gånger under min uppväxt och den är alltid lika god. Jag tröttnar helt enkelt aldrig på en riktigt bra cheesecake. Glassigt och kakigt ska det tydligen vara. Vi får se vad Syster D kan skapa mer inom denna gren.

Tack Elisabeth och Svante för en trevlig kväll.

Fryst citroncheesecake
2 äggvitor
1 1/2dl vispgrädde
2 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 liten citron
2 dl cream fraiche
4-6 digestivekex



Smula kexen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vispa grädden. Blanda äggulor med sockret, rivet citronskal och saften från citronen med cream fraichen . Vänd försiktigt ner vispgrädden och äggvitorna. Blanda. Häll blandningen i en 1 1/2 liters form med löstagbar botten. Botten ska vara täckt med smulade kex. Resten av kexen strös överst. Täck formen med plastfolie. Ställ i frysen i minst 4 timmar. Ta ut den en halvtimme före servering. Njut!

6 kommentarer:

  1. Tack för att vi fick förmånen att smaka på citron cheesecaken, den var läcker och uppfriskande efter en god middag. I kväll ska vi försöka baka vår egen.
    Många hälsningar från Svante

    SvaraRadera
  2. Åh så roligt. Berätta gärna hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Hej Alexandra
    Trots en god beskrivning så är det en bra bit kvar till orginalet. I korthet (1) Jag fick inte till den fräscha syrlighet på samma sätt (2) Smulorna på ovansida var inte tillräckligt jämt fördelade så det dammade om en del tuggor.
    Så jag får öva vidare
    /ss

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det kommer att gå riktigt bra nästa gång. Annars är det bara att fråga om du undrar något. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Mmmm, det är riktigt gott och syrligt :)

    SvaraRadera