måndag 23 maj 2011

Zucchinilax

Måndag och åter igen MK-träff. Så många ogillar måndagarna, men jag gillar dem skarpt. Fina vänner, god mat, efterrätter och massor av härliga diskussioner.

Idag var det återigen vår tur. Sara hoppades på lax så jag passade på att bjuda på det då Micke, laxogillaren, inte var med.

Detta är ett recept som jag brukar göra ganska ofta och insåg att jag inte delat med mig av receptet till er. Taskigt, I know. Grymt enkelt och kaxigt gott är beskrivningen på denna laxrätt.

Lax à la Alexandra
800g laxfilé
1 zucchini
3 dl turkisk yoghurt
Salt
Peppar


Lägg laxen i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 175 grader. Salta och peppra laxen. Riv zucchinin på den grövsta delen av rivjärnet och blanda zucchinin med yoghurten. Fördela blandningen över laxen. Tillaga i ugn i ca 30 minuter (lite beroende på hur tjock laxen är). Servera med pressad potatis och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar