fredag 29 april 2011

Vetebullar och Buffon

I huset bredvid, där vi kommer att bo i Italien, bor Buffon. En av världens dyraste fotbollsspelare. Grymt säger jag som är lite svag för just italienska fotbollsspelare. Dock är inte Buffon snygg, inte enligt mig, så bullarna jag nu bakar tar jag med mig till världens bästa sysslingar, Alice och Anna, som älskar bullar.



Vetebullar
140 g smör
50 g jäst
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk kardemumma
13 dl vetemjöl

Smält smöret och blanda i mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en hushållsassistent och rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och kardemumma och största delen av mjölen. Spar lite till utbakningen. Arbeta degen i ca 10 minuter. Jäs under bakduk i 60 minuter.
Tag ut degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela sedan degen i två delar. Kavla ut dem till avlånga kakor 25X50. Bred ut smör på varje kaka. Strö över socker och vaniljsocker eventuellt även kanel. Rulla ihop från långsidan och skär varje rulla i ca 20 bitar. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt på ugnen 225 grader. Pensla och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i 8 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar