måndag 25 april 2011

Bättre sent än aldrig

Glad påsk till er alla! Lite sent, men jag har haft en underbar helg med familjen och helt enkelt inte hunnit uppdatera bloggen med allt gott jag har bakat och ätit.

I fredags bakade jag supergoda påskkakor. Lite av ett eget påhitt så jag döper väl dem till

Alexandras påskkakor
250 g vetemjöl
1 1/4 dl rörsocker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
125 g rumsvarmt smör
2 äggulor
1 msk vatten





Smörj 12 muffinsformar (i teflon) med smör. Blanda mjöl, rörsocker, vaniljsocker, salt och smör i en skål och rör om till matfettet är finfördelat. Tillsätt äggulor och vatten och arbeta samman till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i 30 minuter i kylskåp.


Fyllning
1 dl jordgubbssylt/valfri sylt
2 äggvitor
1 dl socker
1 nypa salt

Vispa äggvitorna på medelhastighet till ett fast skum. Tillsätt socker och en nypa salt och vispa kraftigt på högsta hastighet i fem minuter.

Tryck ut degen i muffinsformarna. Lägg lite sylt i varje form. Fyll därefter formarna med marängsmeten. Gärdda mitt i ugnen på 175 grader i 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar