torsdag 3 mars 2011

Saras katrinplommonsufflé

Ibland förvånas jag över hur vissa saker, som är så goda, kan passera mig obemärkt förbi. I hela 25 år, okej 33, har katrinplommonsufflé varit någon annans dröm. Nu är den min.

Igår var vi hemma hos Sara på middag. Kvällen bjöd på god mat, trevligt sällskap och livliga diskussioner om allt från manligt/kvinnligt till barnuppfostran. När det var dags för efterrätten tystnades musiken. Vi. Sara hade gjort katrinplommonsufflé och det var bland det godaste jag har ätit i efterrättsväg.

Jag citera en klok kvinnan, Sara, och avslutar med det: "Det är en väldigt bra efterätt eftersom man har fem äggvitor i för då kan man göra en creme brulee dagen efter med de fem äggulorna som blir kvar."


Saras katrinplommonsufflé
1 påse (225g) katrinplommon
1 dl vatten
3/4 dl socker
5 äggvitor





Sätt på ugnen, 150 grader. Hacka katrinplommonen fint tillsammans med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa ner fruktmoset, lite i taget. Häll smeten i en väl smord, ugnssäker hög form. Grädda i nedre delen av ugnen tills sufflén har höjt sig och fått färg, 30-35 minuter. Öppna inte ugnsluckan under de första 20 minuterna.
Servera sufflén nygrädda. Den sjunker snabbt. Servera med nyvispad grädde.

1 kommentar:

  1. Kul att det uppskattades! Inte alla gånger den mat man lagar hamnar på en blogg. Och att man blir direktciterad dessutom! :D

    SvaraRadera