lördag 19 mars 2011

Livet är en fest

Ja, så vill i alla fall jag se på livet. Visst har vi alla jobbiga dagar/perioder, men om vi inte hittar anledningar till att fira med godsaker så kommer livet att vara ganska tråkigt. Eller hur?!


Idag firade vi att Max lungläkare ringde och sa att det är helt okej för Max att flyga. Jag skrek högt av lycka! Ringde snabbt Kristoffer som pratade med sin chef som godkände och vips var en resa till Italien bokad. Kan ni tänka er havet, stranden, glassen, maten och vinet. Jag kan fortsätta i en oändlighet. Jag älskar Italien!



Vi firade den roliga nyheten med Natalie och Thomas. Vi bjöd på en fiskrätt som var oerhört god. Ja, så god att jag tycker att den förtjänar att hamna här så att ni alla kan få ta del av receptet.



Citron och basilikafisk (5 personer)
800 g vit fiskfilé
3 vitlöksklyftor
Salt

Peppar
Hackad basilika
3 dl Kelda Mild citronsås






Sätt ugnen på 225°. Salta fisken och lägg den i en ugnssäker form. Pressa vitlöken och fördela den och basilikan över fisken. Häll såsen på fisken. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med vildris och sallad.


Till efterrätt blev det en kladdig chokladkaka med fudgeglasyr på. Jag tackar min storasyster Gabriella för receptet. Den är ljuvlig.



Kladdig chokladkaka med fudgeglasyr
150 g smält smör
3 ägg
3 dl socker
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt





Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret.  Smöra och bröa en form och häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.



Glasyr
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad
75 g rumsvarmt smör









Blanda vispgrädde, socker, sirap i en kastrull och låt koka i 10 minuter. Hacka chokladen i mindre bitar. Ta bort kastrullen från värmen och blanda i chokladen och det rumsvarma smöret. Blanda väl tills allt har smält. Häll glasyren över kakan och låt svalna i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar