fredag 11 februari 2011

Munkar i snöovädret


Vi börjar friskna till riktigt bra här, vilket innebär att vi kan ta emot besök snart och jag kan baka. Ja, eftersom Kristoffer inte vill äta allt själv. Snökaos ute och bakning inne blev på schemat idag. Det blir en hel del snack om bröllop; frisyrer, dekoration och inbjudan också, men lite gott måste man ju ha till kaffet.

När jag var liten åkte vi till min farmor och farfar om somrarna och då gjorde min farmor alltid helt sjukt goda munkar till frukost. Åt det gjorde vi tills vi storknade och sedan åt vi lite till.

När jag frågade Kristoffer vad han ville ha för fika så svarade han munkar och inte kan man säga nej till någon som är hemma sjuk inte, så det fick bli munkar till kaffet. Här kommer receptet kära vänner. Ett recept som kommer från en äkta yoghurtfarmor.




Munkar - Crofne
2 1/2 dl mjölk
3 msk socker
25 g jäst
3 ägg
1 dl olja
10 dl vetemjöl

Värm mjölken till fingervarmt och häll det sedan över jästen i en hushållsassistent. Lägg i socker. När jästen har lösts upp låt blandningen stå en 15 minuter. Lägg i ägg, olja och mjöl och låt maskinen arbeta med degen i 10 minuter. När degen är smidig låt den då ligga under bakduk i en timme. Kavla ut degen tills den är en centimeter tjock. Motta med ett glas. Fritera dem sedan i olja och lägg dem sedan på papper och låt överflödig olja rinna av. Rulla dem sedan i socker. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar