tisdag 11 januari 2011

Pane senza sale

Jag längtar sååå till våren så där mycket att jag nästan skulle kunna göra som Ida och hjälpa till. Våren är den bästa tiden på året enligt mig. Fåglarna börjar kvittra igen, du känna doften av blöt gräsmatta när snön börjar smälta. Om kvällarna kan man sitta ute med en filt, grilla och dricka ett glas rött eller två. Längtar!

Jag älskar verkligen vår lägenhet. Den är välplanerad och balkongen stor, så nu får januari, februari och mars flyga förbi för jag vill ha vår.
Men innan vi välkomnar våren och alla grilltips så tittar vi på vad som bakas nu och det är ett toscanskt bröd utan salt. Ja det heter Pane senza sale.

När Max började äta annat än bara bröstmjölk pratade jag med min kära mor om att baka bröd till honom utan salt (eftersom små barn inte ska äta så mycket salt) och då berättade hon om det här brödet som är känt i Italien som ett av det godaste bröden. Jag kan lova att det är gott och till er med småttingar så är det ett hyfsat enkelt bröd som passar utmärkt med "levershohej". I alla fall enligt trollungen!

Pane senza sale - Bröd utan salt
1,4 l vetemjöl
50 g jäst
5 dl vatten

Smula ner jästen i en matberedare. Häll i lite av det fingervarma vattnet och rör om så att jästen löser sig. Varva mjöl (sikta) med vatten till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 6 timmar eller över natten. Häll lite rapsolja på botten av brödformerna. Knåda degen lite innan den delas i två och läggs i formarna.
Grädda i 40 minuter i nedre delen av ugnen 220 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar