måndag 3 januari 2011

Nyårsafton

Nyårsafton blev lyckad trots ändrade planer. Från början var det meningen att vi skulle hem till Tomas och Ullis och fira in det nya året, men när vi insåg antalet som skulle komma på festen bestämde vi oss för att vara hemma. Sannolikheten att någon, som skulle vara där, bar på en hemsk bakterie var stor så då bestämde vi oss för att bjuda hem mina föräldrar till oss och fira in det nya året med dem istället. Tråkigt att vi inte kunde fira med våra vänner, men mysigt att vi för en gång skull fick skämma bort mina föräldrar som de alltid skämmer bort oss när vi är hos dem.

Middagen blev riktigt lyckad om jag får säga det själv. Jag gjorde för- och efterrätten, mamma huvudrätten (ja hon fick tyvärr jobba trots allt) och Kristoffer bakade bröd. Min far fick helt enkelt vara barnvakt.

Till förrätt blev det Västerbottenpaj med cream fraiche och löjrom och till ett supergott franskt Riesling som passade alldeles ypperligt.



Till huvudrätt blev det inbakad oxfile med hasselbackspotatis och krämig philadelfiasås (denna sås måste ni testa) och ett rött italienskt vin som Ullis hade rekommendet. Tack för det!

Krämig philadelfiasås
Använd skyn som finns i stekpannan och blanda med 1.5dl vatten. Häll över (sila) i en kastrull. Tillsätt köttbuljong och låt kokat i några minuter. Lägg i 100g phliadelfiaost. Rör om. Häll sedan i 2 dl vispgrädde och låt sjuda i några minuter. Färdigt! 

Mätta och nöjda var vi, men inte säger man nej till efterrätt när det är Creme brulee.


När klockan slog tolv skålade vi med bubbel och den italienska kakan Pandoro.


Bra avslutning på ett år som har fått mig att växa så mycket mer än de tidigare åren. Jag har lärt mig en hel del om mig själv och andra och ser nu nyfiket på vad 2011 har att erbjuda mig och mina underbara killar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar