lördag 18 december 2010

Inställt julbord - Pepparkaksrulltårta

Jag och barnvakter har inte riktigt fått en bra start. Eftersom jag fortfarande ammar så hänger lillskiten med mig, ja nästan alltid. Men förra helgen skulle några vänner ha glöggfest och vi tänkte att det kunde vara härligt att bara gå vi två, jag och Kristoffer. Natti (min syster) och Thomas skulle vara barnvakt och det är ju underbart då Max älskar båda två. Tyvärr går Thomas och blir förkyld och jag blir hemma med Max den lördagskvällen, mindre roligt.
Idag skulle vi äntligen få äta julbord med MK-gänget. Ja, vi är ett gäng som hänger hos varandra en hel del och käkar middagar ihop, men denna gång skulle vi ses för julbord. Min kära mor och far skulle komma hit och ta hand om Max. Vilket också är underbart då Max inte kan välja vem av dem han gillar mest. Imorse ringde dock min mamma och berättade att pappa hade blivit genomförkyld under natten. Jaha, andra gången med barnvakt gick lika bra som första. Dagen blev ändå lyckad. Jag älskar ju båda mina killar.

Det blev inte julbord på Kaknästornet, men vi hämtade hem grekiskt istället och det var himla gott.Sedan slängde jag ihop en pepparkaksrulltårta som vi nu ska avnjuta. Trevlig lördag gott folk! 


Pepparkaksrulltårta
3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
1 msk kakao
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver



Fyllning:
150 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver, kakao (sikta den om du vill slippa klumpar), pepparkakskrydda och tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet. Bred ut smeten på en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Varmluftsugn 200 grader i 8 minuter.

Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat bakplåtspapper. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. Låt rulltårtan svalna.
Fyllningen: Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör och florsocker till en jämn smet. Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar