måndag 13 december 2010

Chokladfudge


Koka på svag värme

Rör om till chokladen har smält


Färdigt!
Imorse när jag och Max åt frukost lyssnade vi på P3. Där var det en kvinna som berättade att hon hade läst på Facebook att julafton är nästa vecka. Kvinnan hade skrattat och tänk att vännen är ju lite galen, men kort därefter insåg hon att kompisen inte var så knäpp utan att hon hade helt rätt. Bara lite mer än en vecka kvar till jul, supermysigt tänkte jag och ringde syster min för att planera årets julgodis. Här hemma ska det göras en hel del julgodis den närmsta veckan. Idag började vi med de gamla goda chokladfudgen som jag alltid gör till jul. De är gudomliga. Om ni inte har gjort dessa innan så måste ni testa. Dessa är ett måste bland julgodiset.

Chokladfudge
50g smör
3dl vispgrädde
3dl socker
1dl ljus sirap
100g choklad mjölk- eller mörkchoklad

Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 120° eller när smeten håller kulprovet: Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar